הסתלקות מירושה

מהי הסתלקות מירושה?

יורש על פי דין או מכח צוואה יכול להסתלק מחלקו בעיזבון, דהיינו יכול לוותר על חלקו בירושה. על פי חוק הירושה ההסתלקות יכולה להיות לטובת בן זוגו של המוריש, ילדיו או אחיו, ולטובת אלו בלבד.

המועד להסתלקות הינו לאחר פטירת המוריש וכל עוד לא חולק העיזבון. לאחר חלוקת העיזבון בין היורשים לא ניתן להסתלק. ההסתלקות תהיה בכתב באמצעות תצהיר מאומת בפני עורך דין ותוגש לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט אשר דן בבקשה למתן צו ירושה או צו קיום צוואה.

הסתלקות בעל פה אינה מועילה. מועד המצאת כתב ההסתלקות לרשם לענייני ירושה/בית המשפט הינו המועד הקובע בו רואים את היורש כמסתלק מחלקו בעיזבון המוריש. על מנת להסתלק אין צורך לקבל את הסכמת האדם שלטובתו מסתלקים. לאחר ההסתלקות היורש שהסתלק נחשב כמי שלא היה יורש מלכתחילה.

ההסתלקות יכולה שתהיה לטובת יורש אחד או כמה יורשים ועל פי היחס שיבחר המסתלק. ההסתלקות חייבת להיות מוחלטת. הסתלקות על תנאי אינה קבילה ובטלה. במידה והיורש המבקש להסתלק הינו קטין או פסול דין, יש לקבל את אישורו של בית המשפט להסתלקות.

במידה והמניע להסתלקות היורש מחלקו בעיזבון מקורו בחוסר תום לב לדוגמא בניסיון להתחמק מנושים להם חייב היורש כספים, יוכלו הנושים לבקש מבית המשפט לבטל את ההסתלקות. במידה ונושה הטיל עיקול על העיזבון עקב חוב של יורש וזאת לאחר ההסתלקות העיקול אינו תופס.

במידה והעיקול הוטל בטרם הסתלק היורש מחלקו בעיזבון העיקול תקף והיורש לא יוכל להסתלק עקב הטלת העיקול. יורש אשר אחד היורשים הסתלק לטובתו יכול להסתלק אף הוא מחלקו בעיזבון לטובת יורש אחר. למותר לציין כי הסתלקות יורש מחלקו בעיזבון הינה בלתי הפיכה דהיינו היורש לא יוכל להתחרט ולחזור בו מהודעת ההסתלקות.

מאמרים נוספים
פירוק שיתוף במקרקעין
פירוק שיתוף במקרקעין
ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
פתיחת חברה
פתיחת חברה
עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין
השאירו פרטים
זקוקים לייעוץ? התקשרו עכשיו: 077-9977996 או השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם