תביעת לשון הרע

אם מישהו פגע בכם, או נקט כנגדכם לשון הרע, אם מישהו ניסה לבזות אתכם או לפגוע בשמכם הטוב, אזי זוהי הוצאת דיבתו של אחר. זהו עוול אשר נוצר כתוצאה מפרסום, אשר מטרתו לבזות או להרוס את שמו של אדם מסוים. כידוע, הוצאת דיבתו של אחר ולשון הרע מהווה פגיעה בכבוד או בשמו הטוב של אדם, קבוצת או ארגון, והיא נחשבת כעבירה פלילית ואזרחית וניתן לתבוע בגינה פיצויים. כבוד האדם במקומו מונח. הוצאת לשון הרע או פגיעה בכבוד של אדם פרטי, עסק או ארגון, היא אסורה על פי חוק. למעשה זוהי עבירה פלילית לכל דבר ועניין, שעונש לצידה.

הוצאת דיבתו של אחר איננה עניין שניתן לעבור עליו לסדר היום. היא יכולה לפגוע בשימכם הטוב, במוניטין שלכם, ואפילו לפגוע ברווחתכם הכלכלית. אם מדובר על אמירה פומבית פוגענית, חייבים להיות לה שני עדים על מנת שיעידו כי הדבר אכן אירע. כמו כן, בעת התביעה, יש להוכיח כי האדם אשר פגע כלל איננו מתחרט באשר למעשיו או אולי ניתן להוכיח. כי החרטה שלו איננה אמיתית והיא נועדה לזכות אותו, כלומר אין מדובר על חרטה כנה.

מהם התנאים להגשת תביעת לשון הרע?

חוק איסור לשון הרע הינו חוק אשר נועד להגן על הכבוד ועל שמו הטוב של אדם ועושה זאת בעצם, על ידי הטלת איסור על פרסום התבטאויות שונות אשר עלולות לגרום להשפלה או לביזוי הכבוד של אדם. לא כל אדם אשר אומר דברים משמיצים לאדם אחר עובר על חוק איסור הוצאת דיבה.

לצורך הגשת תביעת לשון הרע, ישנם מספר תנאים שונים שצריכים להתקיים:

  • יש צורך להוכיח שאכן מדובר בהשמצה לה היו עדים לפחות שני עדים בנוסף לאדם אשר הושמץ.
  • תנאי נוסף הוא שאותה השמצה תופיע בדרך פומבית כלשהי. זאת יכולה להיות שיחה ברחוב, זה יכול להיות טוקבק או ידיעה בעיתון.
  • בטרם הגשת התביעה, חשוב לבדוק האם נגרם נזק לתובע ומהי מידת הנזק אשר נגרם לו. כאן חשוב לציין שבמידה והאדם המזיק התנצל על הפרסום, סביר להניח שרמת הנזק קטנה כתוצאה מכך.
  • בנוסף, יש להוכיח כי האדם הפוגע מסרב להביע חרטה על הדברים שהוא אמר. או שניתן להוכיח כי החרטה אותה הוא הביע בנושא, נעשה בכדי לצאת מידי חובה ולא בכוונה כנה ואמיתית.

מהו חוק איסור לשון הרע, תשכ”ה-1965?

במידה והיתה פגיעה בשמו ובכבודו של אדם והיא התבצעה בהתאם לחוק, יוכל הצד הנפגע להגיש תביעה כנגד הפוגע. חופש הביטוי מאפשר לכל אדם להגיד את מה שהוא רוצה ולעשות זאת בכל דרך שהוא רואה לנכון. אך יחד עם זאת, התבטאות אשר יכולה לפגוע באדם אחר יכולה להיות עברה על החוק.

הוצאת דיבה היא פגיעה בשמו הטוב של האדם. לצד הכאב שבדבר, כאשר אנו פוגעים במוניטין של מישהו, אנו יכולים לפגוע בפרנסתו, במעמדו המקצועי, במעמדו החברתי וכיו”ב. על כן, חוק איסור לשון הרע, תשכ”ה-1965 קובע כי הוצאת דיבתו של אחר היא עוולה נזיקית, המקימה למושא הפרסום זכות לפיצוי כספי.

החוק מגדיר באופן כללי ורחב מאוד מהי הוצאת דיבה ועל כן כל אמירה יכולה באופן פוטנציאלי להיחשב לכך. יש לבחון אפוא כל מקרה לגופו ולקבוע האם האדם הסביר, באותן הנסיבות היה נפגע כתוצאה מאותו פרסום. בעבר, הוצאת לשון הרע הייתה מתרחשת בעיקר בעיתונות הכתובה, ברדיו ובטלוויזיה. כיום הרשתות החברתיות כגון הפייסבוק הפכו לזירה המרכזית לכך. כאשר לכל פוסט או תגובה יכולה להיות חשיפה עצומה של אלפי ומאות אלפי אנשים.

האם כל אמירה פוגעית היא לשון הרע?

כל אחד מאיתנו יכול להיפגע מאמירה שנאמרה לו או נכתבה עליו, אך מטבע הדברים, לא כל התייחסות לא נעימה תהווה לשון הרע.

  1. ראשית, כאמור לעיל, החוקיות נבחנת באופן אובייקטיבי ולא סובייקטיבי. כלומר, כאשר מוגשת תביעת לשון הרע, בוחן ביהמ”ש האם אדם מן היישוב היה מוצא את הפרסום כפוגע. אם התשובה היא בשלילה, הרי שאין עילת תביעה.
  2. שנית, החוק כולל שתי הגנות למפרסם ואם הוא מצליח להוכיח את תחולתה של אחת מהן על המקרה, הדבר יוביל לדחיית התביעה. הגנה אחת היא הגנת אמת בפרסום, על פיה נדרש המפרסם להוכיח כי הפרסום שלו הוא אמיתי ולא שקרי וכי היה בו עניין לציבור. הגנה שנייה היא הגנת תום הלב.

זוהי רשימה של פרסומים אשר אם נעשו בנסיבות ספציפיות ובתום לב, לא ניתן יהיה להטיל אחריות נזיקית בגינם על המפרסם, כגון הבעת דעה במסגרת תפקיד.

**מעבר לכך, ישנו גם סעיף של פרסומים מותרים, אשר לא ישמשו עילה לתביעה, כמו למשל אמירות שנאמרו במסגרת הליך משפטי.

תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק

במקרה שבו הנפגע יכול להוכיח את היקף הנזק שנגרם לו בשל הפרסום, יגיש תביעה כספית נזיקית בהתאם לתחשיבי הנזק. אולם, בימים בהם רבים מפרסומי לשון הרע מתרחשים ברשתות החברתיות, קשה מאוד להעריך את היקף החשיפה של הפרסום ומכאן את היקף הנזק שהוא גרם. במצב שכזה, רשאי הנפגע להגיש תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק ובמסגרתה. כל שנדרש ממנו הוא להוכיח את רכיבי העוולה.

בבואו של ביהמ”ש לקבוע את סכום הפיצוי, עומדים בפניו שיקולים שונים לרבות:

  • סוג הפרסום ואמינותו
  • היקף החשיפה
  • סוג הנזק שנגרם לתובע או עלול היה להיגרם לו
  • התנהגות הצדדים לפני הפרסום ולאחריו.

תביעת לשון הרע ללא צורך בהוכחה

אם אדם אשר נפגע כתוצאה מהוצאת דיבה יוכל להגיש תביעה באמצעות עורך דין אזרחי המתמחה בתחום. התביעה יכולה להיות בסכום בגובה מקסימאלי של 50,000 ₪, וזאת ללא צורך בהוכחה על גרימת נזק. במידה ואכן נגרם נזק אשר ניתן להוכחה, קיימת אפשרות להגשת תביעה על סכום כסף גבוה יותר באופן משמעותי.

תחום התביעות בנושא זה, הנו תחום משפטי מורכב ולעיתים גם מסובך. על כן חשוב להקפיד ולבחון לעומק כל מקרה באופן פרטני. זאת תוכלו לעשות באמצעות ייעוץ של עורך דין מקצועי הבקיא בכל ההלכות הרלוונטיות לתחום זה. במידה ואתם זקוקים לייעוץ וליווי משפטי בתחום של תביעת לשון הרע, אתם מוזמנים ליצור קשר עם רונן ליבוביץ’.

תביעת לשון הרע ברשת האינטרנט

באמצעות האינטרנט, קל היום מאוד לבצע פגיעה בשם הטוב. ניתן לפרסם אינפורמציה פוגענית שאיננה נכונה ובעילום שם. לכן כל אחד חש שהוא יכול לעשות כרצונו. אבל גם הרשת, עם כל ההגנות שלה על הגולשים, איננה יכולה למנוע תביעה כזו. בכל עת בה נפגע השם הטוב שלכם, המוניטין אותו בניתם במהלך השנים בעמל רב.

האינטרנט אומנם שידרג את חיינו בתחומים רבים של החיים אך יחד עם זאת, באמצעותו ניתן לפרסם תכנים אשר יש בהם הוצאת דיבתו של אחר או פגיעה בפרטיות. האינטרנט נותן לאנשים לפרסם תכנים כאלו ואחרים תוך כדי שהם שומרים על האנונימיות שלהם במגוון רחב של פלטפורמות כגון: רשתות חברתיות, פורומים או טוקבקים וחלק גדול מאותם תכנים יכול להוות תביעות מסוג כזה או לפגוע בפרטיות של הנפגע.

תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק

תביעות אלו הפכו להיות כלי משפטי מרכזי בהגנה על שמו הטוב של אדם או עסק. אדם אשר בוחר לפגוע באדם אחר או בעסק ע”י העלאת טענות בלתי מבוססות נגדו תוך פגיעה בשמו הטוב ו/או במקור פרנסתו, צפוי להיתבע לדין ולהידרש לשלם פיצויים ללא הוכחת נזק. חוק איסור לשון הרע תשכ”ה-1965, הינו בין החוקים היחידים בספר החוקים אשר קובע, כי כל עוד יוכח כי הדברים שנאמרו מהווים הוצאת דיבתו של אחר, אזי זכאי הצד הנפגע לפיצוי בסך של כ-70,000 ₪ (מעודכן להיום).

אם יוכח כי הפרסום נעשה בזדון במטרה לפגוע אזי לבית המשפט יש סמכות לפסוק את כפל הפיצוי וזאת ללא הוכחה כי אכן נגרם נזק לנפגע. נושא פיצוי ללא הוכחת נזק, מקל מאוד על קביעת סכום בתביעה. למפרסם יש הגנות שונות לרבות האם הדברים שנאמרו אמת הם והיה צורך לאומרם או שמא מדובר בדברי שקר ואולי אף נאמרו בזדון ובכוונה לפגוע באדם על לא עוול בכפו. בתי המשפט רואים בחומרה פגיעה בשמו הטוב של אדם והינם נוטים לפסוק פיצויים על פי חומרת הדברים שנאמרו, היקף החשיפה לדברים, תפקידו של הנפגע ועוד.

ייעוץ משפטי בנושא תביעת לשון הרע והוצאת דיבה

תביעת לשון הרע נועדה לפצות את מי שנפגע שמו הטוב כתוצאה מפרסום פוגעני. הוצאת דיבה כזאת יכולה לבייש אדם, לפגוע בפרנסה שלו, במעמד המקצועי שלו ובחייו החברתיים. זוהי בראש ובראשונה פגיעה אישית ורגשית אשר יכולה גם להיתרגם לנזק כלכלי גדול.

על כן, אם נפגעתם ונגרם לכם נזק, פנו לייעוץ משפטי של משרד עורכי דין המתמחה בתחום זה, אשר יבחן את נסיבות המקרה שלכם ויחווה דעתו האם יש בידכם עילה לתביעה. משרדנו טיפל בעשרות תביעות לשון הרע הוצאת דיבה בהן השגנו עבור לקוחותינו סכומי פיצוי יפים ונשמח לעשות זאת גם עבורכם.

  • עורך דין המתמחה בתחום זה, יוכל להעניק לכם יעוץ מהיר ומפורט. ייעוץ מקצועי אשר ינחה אתכם באשר לתהליכים בהם תוכלו לנקוט.
  • הוא ידע לומר לכם באם ישנה בכלל עילה להגשת תביעת לשון הרע.
  • הוא ידע לבחון את סוגי האמירות, באילו סיטואציות הן נאמרו, ועוד. את כל הפרטים החשובים והרלוונטיים על מנת לדעת לאן מתקדמים הלאה.
  • אם אכן ישנה עילה לתביעה, עורך הדין ילווה אתכם לאורך כל הדרך, ויעניק לכם ייצוג משפטי הולם בבית הדין.

עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום, יבחן לעומק את סוג האמירה, את הסיטואציה והמקום בו היא נאמרה, ומגוון פרטים חשובים אשר יסייעו לו להבין, האם מתקיימים כל התנאים המקדימים הרלוונטיים להגשת כתב תביעה בנושא.

במידה ואכן מדובר במקרה שיש בו עילה לתביעה, עורך הדין יוכל ללוות את הלקוח בכל התהליך של הגשת תביעה עד לקבלת התוצאות.

משרד עורך דין רונן ליבוביץ לתביעות לשון הרע

רונן ליבוביץ’ ילווה אתכם בכל שלבי התביעה. ייעץ לכם וידאג שתקבלו פיצוי בגין הפגיעה או הנזק שנעשה לכם כתוצאה מפרסום הדברים. במידה ואתם מרגישים שנפגעתם כתוצאה מהוצאת דיבתו של אחר, אתם מוזמנים ליצור קשר עם רונן ליבוביץ’ ולהגיש תביעה. למשרדינו ניסיון רב בתביעות אלו ובהשגת פיצוי הולם ללקוחות ששמם נפגע ונרמס.

כמו כן משרדנו יודע להגן על מי שנתבע בגין לשון הרע, כאשר השמיע ביקורת לגיטימית ו/או אמר דברי אמת החוסים תחת הגנת החוק. פנו בהקדם אל עורך הדין רונן ליבוביץ’ – אנו נחזור אליכם בהקדם עם השירות המשפטי הטוב ביותר בתחום! הכרת התחום על בוריו וידיעת פסיקותיו של בית המשפט מסייעים רבות בניהול ההליך תביעת לשון הרע והוצאת דיבה.

נפגעתם מהוצאת לשון הרע? מישהו פגע בשמכם הטוב? רוצים להחזיר לעצמכם את הכבוד?

עורך דין ליקויי בניה
עורך דין ליקויי בניה
פירוק שיתוף במקרקעין
פירוק שיתוף במקרקעין
רישום חברה
החייאת חברה
משרד עורכי דין אזרחי מסחרי
עורך דין דיני חוזים
השאירו פרטים
זקוקים לייעוץ? התקשרו עכשיו: 077-9977996 או השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם